Opettajankoulutuslaitoksen Turun yksikön opiskelijoiden ja henkilökunnan keskustelu- ja palautetilaisuus
Tilaisuus järjestettiin keskiviikkona 17.4.2013 klo 13.00–14.55 Educariumin seminaarihuone 244A:ssa.
Opiskelijat
olivat etukäteen lähettäneet aiheet, joita toivottiin käsiteltävän
tilaisuudessa. Muistio on koottu sekä keskustelu- ja
palautetilaisuudessa käydyn keskustelun että etukäteen toimitettujen
kommenttien pohjalta.
Millainen on hyvä tentti?
- tukee opettajan ammatillista osaamista ja sen kehittämistä
- testaa luentojen ja demojen hallintaa ja soveltamista
- pyrkii sitomaan teoriatietoa opettajan arkeen ja opetustyöhön
- mittaa sitä, onko opiskelija ymmärtänyt asian eli ei testaa ulkoa osaamista
- on oppimistilanne
-
- esim. soveltava tentti: tapauksen simulointi, jolloin testataan se, onko opiskelija ymmärtänyt asian
- esim. muistiinpanot mukana tentissä, jossa tehtiin jaksosuunnitelma soveltaen opittuja asioita
- ei sellaisia kysymyksiä, joissa tulee selittää miten kirjan kirjoittaja on määritellyt asian tai miten opintojaksolla asia tehtiin
- ei atomistisia kysymyksiä, vaan enemmän kokonaisuuksien hahmottamista
- tenttikäytännöt voisivat olla vaihtelevia: yksilötentti, ryhmätentti, sähköinen tentti, tentti jossa muistiinpanot saavat olla mukana
- opintojakson keskeiset asiat eivät välttämättä vastaa sitä, mikä on relevanttia tulevan työn kannalta > työelämäyhteys
- opitun tiedon yhdistäminen / soveltaminen toiseen yhteyteen
- esim. lähikehityksen vyöhyke > ei opetella vain selittämään mitä käsite tarkoittaa, vaan pyritään saamaan ajatus kantamaan tulevaisuuteen soveltaen sitä muissa yhteyksissä -> työkalut työhön
- nostettiin esille kysymys siitä, selviääkö useammassa tentissä samoilla tiedoilla
- opettaja voisi mahdollisuuksiensa mukaan käyttää opetustunneista yhden tunnin tentin palautetilaisuuteen, joissa tentti voitaisiin käydä läpi. Tämä olisi oppimistilanne opiskelijalle.
- jakson aluksi tulisi käydä läpi yhteiset pelisäännöt sekä esim. ennen tenttiä olisi hyvä kerrata, mitkä olivat jakson keskeisimmät asiat
- ilmapiirillä voidaan vaikuttaa opiskelumotivaatioon
Tulisiko sähköisen tenttimisen mahdollisuutta hyödyntää enemmän? Jos pitäisi, niin miten? (tentit, uusintatentit, demokorvaukset, jotain muuta?)
- demokorvaavuudessa sähköisen tentin mahdollisuus on hyvä, mutta täytyy muistaa, ettei sähköinen tentti sovi kaikkiin aineisiin
- kun kaikki opiskelijat eivät ole tenttimässä opintojaksoa samana päivänä samaan kellonaikaan, tenttikirjojen saaminen helpottuu
- mahdollistaa etäopiskelun
- sähköinen tenttiminen mahdollistaa useamman tentin suorittamisen vuodessa
- ainejärjestöiltä on tulossa kannanotto liittyen sähköiseen tenttimiseen
Mikä olisi paras käytäntö demo- ja luentopoissaolojen korvaamiseksi?
- voidaanko korvaustehtävät määritellä etukäteen?
- korvaustehtävässä tulisi vaatia samat asiat kuin demolla > sisällöllinen vastaavuus
- usein korvaustehtävän koetaan vaativan enemmän työtä kuin demolla istuminen
- opettajille korvaustehtävät asettavat työ- ja aikatauluhaasteita
- kontrollointi voi vaikuttaa negatiivisesti motivaatioon
- liiallinen kontrollointi ei ole hyvä asia ja vastuuta tulisikin kasvattaa opiskelijoiden suuntaan
- erilaiset käytännöt eri opintojaksoilla
- oppiaineet ovat opintojakson tuntimäärien vuoksi eriarvoisessa asemassa ja tämä asettaa opiskelijat eriarvoiseen asemaan
- opettajan tulisi näyttää esimerkkiä siitä, miten asioista voidaan tehdä kiinnostavia (jos esim. oppilas ei ole innostunut jostakin aiheesta)
- mikäli jotakin koulutuksen sisältöä ei nähdä relevanttina tulevan työn kannalta, saattaa se vaikuttaa osallistumismotivaatioon
- sairauspoissaolojen suhteen olisi hyvä saada selkeä ja yhtenäinen käytäntö esim. lääkärintodistusten suhteen
- on hyvä muistaa, että koulutuksessa opiskellaan tulevan työn ja oppilaiden takia, ei opintopisteiden
Tulisiko demoilla vaatia luennoilla käytyjen asioiden tietämistä nykyistä enemmän?
- demojen tulisi syventää luentotietoa
- opiskelijoille tulisi saada eettinen tunne siitä, että he ovat valmistumassa luokanopettajiksi
- opetuksen tulee tukea opettajaksi kasvua
- demoja tulisi kohdentaa enemmän didaktiikkaan ja siihen, miten asiaa opetetaan
- sen valottaminen, miksi jotain tehdään
- heitettiin ilmaan ajatus omasta nimikkoluokasta jokaiselle demoryhmälle
Opex
kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita opiskelijoita sekä
henkilökunnan jäseniä. Erityiskiitokset koulutussunnittelija Minna
Aslamalle muistiinpanoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Mitä mieltä olet? Anna sanasi kuulua!