Sivut

17.4.2013

Koonti yksikkömme palautetilaisuudesta

Opettajankoulutuslaitoksen Turun yksikön opiskelijoiden ja henkilökunnan keskustelu- ja palautetilaisuus
Tilaisuus järjestettiin keskiviikkona 17.4.2013 klo 13.00–14.55 Educariumin seminaarihuone 244A:ssa.

Opiskelijat olivat etukäteen lähettäneet aiheet, joita toivottiin käsiteltävän tilaisuudessa. Muistio on koottu sekä keskustelu- ja palautetilaisuudessa käydyn keskustelun että etukäteen toimitettujen kommenttien pohjalta.


Millainen on hyvä tentti?


hyvä tentti
  • tukee opettajan ammatillista osaamista ja sen kehittämistä
  • testaa luentojen ja demojen hallintaa ja soveltamista
  • pyrkii sitomaan teoriatietoa opettajan arkeen ja opetustyöhön
  • mittaa sitä, onko opiskelija ymmärtänyt asian eli ei testaa ulkoa osaamista
  • on oppimistilanne
  •  
    • esim. soveltava tentti: tapauksen simulointi, jolloin testataan se, onko opiskelija ymmärtänyt asian
    • esim. muistiinpanot mukana tentissä, jossa tehtiin jaksosuunnitelma soveltaen opittuja asioita
    • ei sellaisia kysymyksiä, joissa tulee selittää miten kirjan kirjoittaja on määritellyt asian tai miten opintojaksolla asia tehtiin
    • ei atomistisia kysymyksiä, vaan enemmän kokonaisuuksien hahmottamista
  • tenttikäytännöt voisivat olla vaihtelevia: yksilötentti, ryhmätentti, sähköinen tentti, tentti jossa muistiinpanot saavat olla mukana
  • opintojakson keskeiset asiat eivät välttämättä vastaa sitä, mikä on relevanttia tulevan työn kannalta > työelämäyhteys
  • opitun tiedon yhdistäminen / soveltaminen toiseen yhteyteen
    • esim. lähikehityksen vyöhyke > ei opetella vain selittämään mitä käsite tarkoittaa, vaan pyritään saamaan ajatus kantamaan tulevaisuuteen soveltaen sitä muissa yhteyksissä -> työkalut työhön
  • nostettiin esille kysymys siitä, selviääkö useammassa tentissä samoilla tiedoilla
  • opettaja voisi mahdollisuuksiensa mukaan käyttää opetustunneista yhden tunnin tentin palautetilaisuuteen, joissa tentti voitaisiin käydä läpi. Tämä olisi oppimistilanne opiskelijalle.
  • jakson aluksi tulisi käydä läpi yhteiset pelisäännöt sekä esim. ennen tenttiä olisi hyvä kerrata, mitkä olivat jakson keskeisimmät asiat
  • ilmapiirillä voidaan vaikuttaa opiskelumotivaatioon


Tulisiko sähköisen tenttimisen mahdollisuutta hyödyntää enemmän? Jos pitäisi, niin miten? (tentit, uusintatentit, demokorvaukset, jotain muuta?)


  • demokorvaavuudessa sähköisen tentin mahdollisuus on hyvä, mutta täytyy muistaa, ettei sähköinen tentti sovi kaikkiin aineisiin
  • kun kaikki opiskelijat eivät ole tenttimässä opintojaksoa samana päivänä samaan kellonaikaan, tenttikirjojen saaminen helpottuu
  • mahdollistaa etäopiskelun
  • sähköinen tenttiminen mahdollistaa useamman tentin suorittamisen vuodessa
  • ainejärjestöiltä on tulossa kannanotto liittyen sähköiseen tenttimiseen


Mikä olisi paras käytäntö demo- ja luentopoissaolojen korvaamiseksi?


  • voidaanko korvaustehtävät määritellä etukäteen?
  • korvaustehtävässä tulisi vaatia samat asiat kuin demolla > sisällöllinen vastaavuus
  • usein korvaustehtävän koetaan vaativan enemmän työtä kuin demolla istuminen
  • opettajille korvaustehtävät asettavat työ- ja aikatauluhaasteita
  • kontrollointi voi vaikuttaa negatiivisesti motivaatioon
    • liiallinen kontrollointi ei ole hyvä asia ja vastuuta tulisikin kasvattaa opiskelijoiden suuntaan
  • erilaiset käytännöt eri opintojaksoilla
  • oppiaineet ovat opintojakson tuntimäärien vuoksi eriarvoisessa asemassa ja tämä asettaa opiskelijat eriarvoiseen asemaan
  • opettajan tulisi näyttää esimerkkiä siitä, miten asioista voidaan tehdä kiinnostavia (jos esim. oppilas ei ole innostunut jostakin aiheesta)
  • mikäli jotakin koulutuksen sisältöä ei nähdä relevanttina tulevan työn kannalta, saattaa se vaikuttaa osallistumismotivaatioon
  • sairauspoissaolojen suhteen olisi hyvä saada selkeä ja yhtenäinen käytäntö esim. lääkärintodistusten suhteen
  • on hyvä muistaa, että koulutuksessa opiskellaan tulevan työn ja oppilaiden takia, ei opintopisteiden


Tulisiko demoilla vaatia luennoilla käytyjen asioiden tietämistä nykyistä enemmän?


  • demojen tulisi syventää luentotietoa
  • annetaan paljon palautetta siitä, että demolla kerrataan luennolla käytyjä asioita toisaalta, mikäli luennolta ollaan poissa, on demolla usein välttämätöntä käydä läpi luennoituja asioita
  • opiskelijoille tulisi saada eettinen tunne siitä, että he ovat valmistumassa luokanopettajiksi
  • opetuksen tulee tukea opettajaksi kasvua
  • demoja tulisi kohdentaa enemmän didaktiikkaan ja siihen, miten asiaa opetetaan
  • sen valottaminen, miksi jotain tehdään
  • heitettiin ilmaan ajatus omasta nimikkoluokasta jokaiselle demoryhmälle




Opex kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita opiskelijoita sekä henkilökunnan jäseniä. Erityiskiitokset koulutussunnittelija Minna Aslamalle muistiinpanoista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitä mieltä olet? Anna sanasi kuulua!